pánové všechno je jinak :
zapomeňte na rozdělení olejů minerál/polo/plná syntetika(15w/10w/5w).To jsou nesmysly.
V dnešní době neexistuje ani jeden 100% syntetický olej a všechny oleje se dělají z hydrokrakovaných základních olejů II. skupiny.
Big potřebuje olej dané specifikace kterou určuje výrobce což je API SF. Do motoru používejte cokoliv co je s klasifikací API SF nebo vyšší (SF,SG,SH ... podle písmenek v abecedě. a viskozity při běžném použití 10w40
Ty čísilka na flašce s olejem - určují jak je olej tekutý za chladu a za horka.(zimní/letní viskozita)
prní číslo před lomitkem :
0w - při zimních teplotách (třeba -15°C) je tento olej řidký a velmi tekutý.Na mazací místo (hlava motoru)se dostane třeba za 1,5sekundy.
15W - při zimních teplotách (třeba -15°C)je tento olej hustý a málo tekutý. Na mazací místo se dostane pozdějí třeba za 10-15sekund
............................................................
Druhé číslo za lomítkem :
30 - olej bude po zahřátí motoru velmi tekutý a řidký - používá se pro moderní auta pro snížení spotřeby
50 - olej bude po zahřátí motoru hustější a lépe vytěsní vyběhané písty a motor bude tižší.
praktucké použití :
viskozitu tedy volíme podle toho jaké trasy jezdíme, v jakém počasí jezdíme, podle délky trasy (zda se motor dokáže zahřát), podle opotřebení motoru atd.
pokud teda jezdím na 10W40 a doleju tam 10W50 nic se nestane pokud použiju stejnou neho lepší specifikaci (SG a vyšší).Oleje jsou v dnešní době mísitelné. Jen si rozhodíš trošku letní viskozitu a bude to zřejmě něco mezi 10w/40-50.Olej tak zahustíš a ztichne.
Bohužel letní viskozita není přesně poměr toho cos dolil a starého oleje.
Je uplně jedno jestli je na flašce napsáno semi/full synthetic nebo ultramegehusto synthetic.
Na vyjetej motor se kterým pojedu v létě na jich si dám vyšší letní číslo(/50) a když jezdím v zimě a krátké trasy tak dám nižší zimní hodnotu (5w).
Olej 5w40,10w40,15w40 - bude mít pořád po zahřátí stejnou tekutost jen se mění tekutost za studena než se motor ohřeje.
Důležité je aby v motoru byl vůbec nějaký olej
a hlavně aby to nebyl auto olej ale olej pro mokré spojky
některé malé kubatury s malým kroutícím momentem (50tky atd) zvládnou na i autoolej a spojka bude fungovat protože tam je malej kroutící moment. Ty naše kladiva to ale nerozchodí a budou klouzat.