Vítejte, Host
Uživatelské jméno Heslo: Pamatovat si mne

Téma: OLEJ

OLEJ 10 roků 6 měsíců zpět #17849

  • amos
  • Avatar uživatele amos
  • OFFLINE
  • Začátečník
  • Příspěvky: 45
  • Karma: 0
Zdravim, chcem sa spýtať či mi vie niekto vysvetliť prečo sa má liať polosyntetika do motoru a nie plná syntetika? Má to nejaký dôvod v tom, že olej slúži aj ako chladiace médium? Pri výmene oleja som tam nalial polosyntetiku 10W-40 ale potom na dolievanie som ho nemohol zohnať a zohnal som 10W-50 plnú syntetiku.(rovnaký výrobca) Dolial som ho asi pol litra a motor postupne začal fungovať dá sa povedať lepšie. Radenie rýchlostí je omnoho tichšie a bez nejakého cvakania a aj motor sa mi zdá ide lepšie do otáčok (ako keby lepšie mazal). Len neviem dôvod prečo je tam predpísaná polosyntetika a z akého dôvodu tam nemá ísť plná syntetika. Ak mi to vie niekto vysvetliť tak vopred ďakujem.
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.

OLEJ 10 roků 6 měsíců zpět #17850

  • Vasek_DR
  • Avatar uživatele Vasek_DR
  • OFFLINE
  • Inventář fóra
  • Příspěvky: 2153
  • Obdržená poděkování 78
  • Karma: 176
Motor všech Bigů má předepsaný minerální olej viskozního rozsahu 10W-40,protože v době jeho vývoje syntetika se používala jen málo.
Taky tam leju plnou syntetiku a raději 10W-50 protože tento olej je opravdu lepší pro můj dost opotřebovaný motor.
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.

OLEJ 10 roků 6 měsíců zpět #17852

  • amos
  • Avatar uživatele amos
  • OFFLINE
  • Začátečník
  • Příspěvky: 45
  • Karma: 0
Vďaka za odpoveď a som rád že som neurobil zle. To čo som tam dolial je tiež plná syntetika 10w-50 a ak teda neni žiaden problém to tam liať normálne tak asi na ďalšiu výmenu dám plnú syntetiku 10w-50 lebo sa mi zdá že motor ide vážne lepšie, aj prevodovka (radenie) sa chová inak. Motor má 62000km a bola menená len rozvodová a vyvažovacia reťaz inak je všetko originál. Dávam Bigovi dosť na prdel tak asi si zaslúži nejaký olej s lepšími vlastnosťami.
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.

OLEJ 10 roků 6 měsíců zpět #17853

  • Béďa
  • Avatar uživatele Béďa
  • OFFLINE
  • Přispěvatel
  • DR BIG 800, XT660Z Ténére, . . R 1200 GSA
  • Příspěvky: 910
  • Obdržená poděkování 34
  • Karma: 154
..chtel jsi rict: motor má 160 tis km ne?
jinak je celkem jedno co tam nalejes, polo nebo plnou syntetiku..jen nemichat minerál se syntetikou dohromady...
jinak 10-40 nebo 10-50 nebo 15-50...20W50 tam nedavej, v zimne to hure startuje, je to dost husty na start
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.

OLEJ 10 roků 6 měsíců zpět #17854

  • Vasek_DR
  • Avatar uživatele Vasek_DR
  • OFFLINE
  • Inventář fóra
  • Příspěvky: 2153
  • Obdržená poděkování 78
  • Karma: 176
Tolik ještě najeto nemá,ale jinak máš pravdu. :) :) :)
Nemíchat minerál,syntetiku a používat raději oleje pro motorky,kvůli spojce.
Hlavně tam nějakej musí být.A častěji kontrolovat.
Někdy od výměny do výměny půl litru jindy celou náplň,hodně záleží na počasí a extremním zatížení.
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.

OLEJ 10 roků 6 měsíců zpět #17857

  • amos
  • Avatar uživatele amos
  • OFFLINE
  • Začátečník
  • Příspěvky: 45
  • Karma: 0
Tak ja som dával MOL DYNAMIC 4T STREET 10W-40 polosyntetiku a teraz teda dám MOL DYNAMYC 4T RACER 10W-50 plna syntetika. Sused je benzínkár, tak to mám za nákupku. Niekto povie že taká značko stojí za ... ale podla mňa to neni o značke ale o tom či ten olej splňa špecifikácie a tento splňa JASO MA2 čo je maximálne v pohode. Inak merať hladinu oleja je dosť zaujímavé, lebo raz olej sotva olizuje spodok mierky a stačí trochu nahnúť na centrále a je tam zasa olej habadej tak nikdy neviem poriadne. Inak všímam si, že začína postupne žrať olej hlavne keď mu naložím, ale to už asi bude len horšie a horšie.
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.

OLEJ 10 roků 6 měsíců zpět #17858

  • Gek
  • Avatar uživatele Gek
  • OFFLINE
  • Moderator
  • Srdcem stále Bigař.
  • Příspěvky: 1931
  • Obdržená poděkování 64
  • Karma: 182
Na centrále olej neměř. Na kolech a na rovině. Nešroubovat měrku.
A správně píšeš, že záleží na specifikaci. 10W 40, 10W 50, to jsou teplotní rozsahy. Hustota oleje. Pokud si to tedy dobře pamatuji.
Lepší je být v šest doma, než o půl šesté v márnici. :o)
A pamatujte !!! Festina lente !!!
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.

OLEJ 10 roků 4 měsíců zpět #18137

  • DR-Zoun
  • Avatar uživatele DR-Zoun
  • OFFLINE
  • Mladší pisálek
  • DrBIG SR43A 1991
  • Příspěvky: 58
  • Karma: 3
pánové všechno je jinak :
zapomeňte na rozdělení olejů minerál/polo/plná syntetika(15w/10w/5w).To jsou nesmysly.

V dnešní době neexistuje ani jeden 100% syntetický olej a všechny oleje se dělají z hydrokrakovaných základních olejů II. skupiny.

Big potřebuje olej dané specifikace kterou určuje výrobce což je API SF. Do motoru používejte cokoliv co je s klasifikací API SF nebo vyšší (SF,SG,SH ... podle písmenek v abecedě. a viskozity při běžném použití 10w40

Ty čísilka na flašce s olejem - určují jak je olej tekutý za chladu a za horka.(zimní/letní viskozita)
prní číslo před lomitkem :
0w - při zimních teplotách (třeba -15°C) je tento olej řidký a velmi tekutý.Na mazací místo (hlava motoru)se dostane třeba za 1,5sekundy.
15W - při zimních teplotách (třeba -15°C)je tento olej hustý a málo tekutý. Na mazací místo se dostane pozdějí třeba za 10-15sekund
............................................................
Druhé číslo za lomítkem :
30 - olej bude po zahřátí motoru velmi tekutý a řidký - používá se pro moderní auta pro snížení spotřeby
50 - olej bude po zahřátí motoru hustější a lépe vytěsní vyběhané písty a motor bude tižší.

praktucké použití :
viskozitu tedy volíme podle toho jaké trasy jezdíme, v jakém počasí jezdíme, podle délky trasy (zda se motor dokáže zahřát), podle opotřebení motoru atd.

pokud teda jezdím na 10W40 a doleju tam 10W50 nic se nestane pokud použiju stejnou neho lepší specifikaci (SG a vyšší).Oleje jsou v dnešní době mísitelné. Jen si rozhodíš trošku letní viskozitu a bude to zřejmě něco mezi 10w/40-50.Olej tak zahustíš a ztichne.
Bohužel letní viskozita není přesně poměr toho cos dolil a starého oleje.

Je uplně jedno jestli je na flašce napsáno semi/full synthetic nebo ultramegehusto synthetic.

Na vyjetej motor se kterým pojedu v létě na jich si dám vyšší letní číslo(/50) a když jezdím v zimě a krátké trasy tak dám nižší zimní hodnotu (5w).

Olej 5w40,10w40,15w40 - bude mít pořád po zahřátí stejnou tekutost jen se mění tekutost za studena než se motor ohřeje.

Důležité je aby v motoru byl vůbec nějaký olej :-) a hlavně aby to nebyl auto olej ale olej pro mokré spojky :-) některé malé kubatury s malým kroutícím momentem (50tky atd) zvládnou na i autoolej a spojka bude fungovat protože tam je malej kroutící moment. Ty naše kladiva to ale nerozchodí a budou klouzat.
Poslední úprava: 10 roků 4 měsíců zpět od DR-Zoun.
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.

OLEJ 10 roků 4 měsíců zpět #18138

  • Vasek_DR
  • Avatar uživatele Vasek_DR
  • OFFLINE
  • Inventář fóra
  • Příspěvky: 2153
  • Obdržená poděkování 78
  • Karma: 176
Nevím co má být jinak,to co tady cituješ víme léta,aspoň my co s oleji denně pracujeme.
Nevím kdo tento blábol mezi Český lid rozšířil,ale setkávám se s tím dodnes že si plno lidí myslí že podle čísel viskozity se určuje i na jaké bazi je olej vyroben.
Pokud to tam doslova není napsáno,nemáš šanci toto dle nějakých číslic nebo klasifikace zistit.
A ti co se o to někdy zajímaly mohli toto vše vyčíst s publikace Technická příručka pro motocyklisty přeložená do Českého jazyka někdy hned po revoluci.

Jen tě musím upozornit,že mi NIKDY spojka neklouzala při použití oleje který není určený pro mokré spojky ale špatně vypínala,při rozjezdu cukala ale neklouzala. B)
Mimo jiné naše "brutální kladiva" mají výkon slabší motokrosové stopětadvacítky,které s tímto výkonem disponovali již před dvaceti lety :laugh: :laugh:
Poslední úprava: 10 roků 4 měsíců zpět od Vasek_DR.
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.

OLEJ 10 roků 4 měsíců zpět #18151

  • Tombus
  • Avatar uživatele Tombus
  • OFFLINE
  • Inventář fóra
  • Příspěvky: 1801
  • Obdržená poděkování 120
  • Karma: 183
Václave, tak nějak s tebou souhlasím, až na tu poslední větu, před 20 lety že by stopětadváca měla 50 kobyl :whistle: ? Možná nějaký tovární speciál u silničních,a to ty naše ludry měly sotva 30 poníků.. :)

Edit: bych do motoru obyč olej nedal, asi jen na dojezd domu s proraženým motorem či chladičem. a spojka začne klouzat, když jí dáš zabrat asi jako Ty ve výjezdu v "tom" kopci, tím, že se lamely spálí a to bude klouzat i kdyby ten olej byl svatý... :P
Bahno není nepřítel, je to jen začátek cesty...
Poslední úprava: 10 roků 4 měsíců zpět od Tombus.
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.

OLEJ 10 roků 4 měsíců zpět #18152

  • DR-Zoun
  • Avatar uživatele DR-Zoun
  • OFFLINE
  • Mladší pisálek
  • DrBIG SR43A 1991
  • Příspěvky: 58
  • Karma: 3
Vasek_DR : citují tvá slova : Nemíchat minerál,syntetiku a používat raději oleje pro motorky,kvůli spojce.To stejný píše Beďa. Proto jsem napsal o olejích to co jsem napsal - že to rozdělení na minerály a syntiky je nesmysl.

Spojka která přenáší 10Nm u 2T 50tky klouzat nebude.Pružiny spojky to většinou udrží.
Když to naliješ do jednoválce kterej má 50Nm a síla pružin už není třeba ideální tak klouzat může a proto bych si to nerisknul.
Ano - dvoutaktní kroska 125 má v dnešní době průměrně 30-35kw a to je opravdu extrém o kterým se nebavím.
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.

OLEJ 10 roků 4 měsíců zpět #18154

  • Vasek_DR
  • Avatar uživatele Vasek_DR
  • OFFLINE
  • Inventář fóra
  • Příspěvky: 2153
  • Obdržená poděkování 78
  • Karma: 176
Zase pleteš hrušky s bramborama do sebe.
Rozdělení olejů a to i jiných než motorových je stále rozděleno dle minerál a syntetika.
Už jen cena motorového minerálního 10W-40 od syntetického 10W-40 je uplně jiná.
A motorový olej pro spojku v motorové náplni,zase z ničeho než s toho že to je na něm napsaný nevyčteš.(Muže být na jakékoliv bázi a s jakoukoliv viskozitou,jde tam jen o přísady)
Nechtěl bych tě mít jako skladníka to bych prodělal majland.
Jednou nám to skladník udělal a měli jsme hned manko třicet,chvilku nám to trvalo než jsme na to přišli,kde se stala chyba.Když nám nechyběl ani litr oleje.
Taky při zadávání do systému si nevšiml že se jedná o jiný olej,stejné značky i viskozity.
Dokonce jsme museli u některých strojů zkratit interval výměny,protože samozdřejmě minerál své vlastnosti ztratí daleko dříve než syntetika.

Pro Toma,samozdřejmě že jsem myslel tovární závoďák.ale mezi řádky chci říct že Big nikdy neměl nijak oslňujíci výkonnostní i konstrukční parametry,aby musel mít nějakej "lepší olej".což už i ta blbá ČZ 125/516 kdysi vyžádovala.
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.

OLEJ 10 roků 4 měsíců zpět #18155

  • Vasek_DR
  • Avatar uživatele Vasek_DR
  • OFFLINE
  • Inventář fóra
  • Příspěvky: 2153
  • Obdržená poděkování 78
  • Karma: 176
Ještě k těm kvalitám motorových molejů.
Stalo se nám před lety že v jednom podniku je přesvědčil dealer od jedné olejářské firmy že je zbytečné používat naš motorový olej.
Tak ho poslechli a začali používat motorový olej s lepším API než byl ten původní jen byl na bázi minerálu a o dost levnější.
Po dvouch výměnách ale vznikl problém u vstřikovačů PDI,když jsme rozdělali ventilové viko,tak jsme se zhrozili,tolik usazenin jsem dlouho neviděl,jak kdyby jezdili na starý olej a přetanovali nebo vůbec nedělali údržbu.
Naposledy jsem takto zaneřáděný motor viděl u Pragy V3S když jezdila na M6A.
Nakonec se nám podařilo motor vyčistit,trysky jsme museli vyměnit.Ta sranda je stála 250000kč.Týden práce na motoru.
Do té doby jsem si taky myslel že že je jedno jaký olej tam je hlavně že splňuje parametry.Jenže tady se jednalo o motor.který není běžný je to 12,8litr s výkonem 530-600koní pri 1980ot.
Což u Biga nehrozí protože 770ccm/50koní,tam se nic moc neděje.
U Biga je důležité udržet na stěnách válce olejový film i při otáčkách nad 6000,kde už píst v Bigu lítá za hranici bezpečné pístové rychlosti 16,5m/s.
A to když v motoru olej je a je zahrátej na provozní teplotu,tak se nic neděj. B)
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.

OLEJ 10 roků 4 měsíců zpět #18156

  • DR-Zoun
  • Avatar uživatele DR-Zoun
  • OFFLINE
  • Mladší pisálek
  • DrBIG SR43A 1991
  • Příspěvky: 58
  • Karma: 3
ale ne nepletu tady hrušky s bramborama :-) na současném trhnu neexistuje ani jeden stoprocentně syntetický oleje a všechny oleje mající na sobě nálepku s nápisem synthetic,fullsyn atd obsahují vždy nějakakou část minerálního oleje. Někdy větší - někdy menší.
Kvalitu motorového oleje nelze určovat podle toho zda je namíchán z minerálu nebo směsky minerálu a syntetiky.Kvalita minerálních olejů je tak vysoká že se používají oleje III. třídy (což je technicky ještě minerál) ale v obchodě má láhev s tímto olejem na sobě napsáno "synthetic" nebo něco podobného aby se to dobře prodávalo a tys měl dobrej pocit co sis to koupil za jedničku na trhu.
.Z minerálního oleje namícháš jakokoliv viskozitu a jediné podle čeho lze hodnotit kvalitu ojele je použítá aditivace (nikdy se nedozvíš co do toho rafinerka nakoupila za balík aditiv) a z kvality základového oleje - to ti fabrika taky neprozdadí kde to nakoupili a jaká to je směs olejů v jakém poměru :-)
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.

OLEJ 10 roků 4 měsíců zpět #18160

  • Vasek_DR
  • Avatar uživatele Vasek_DR
  • OFFLINE
  • Inventář fóra
  • Příspěvky: 2153
  • Obdržená poděkování 78
  • Karma: 176
Technologií výroby jsme tu brali před mnoha lety,ale ta mě jako zákazníka nezajímá,protože ani nepoznám,když mi někdo do plechovky od minerálu naleje syntetiku a obráceně.Pokud ty jo ,tak to smekám.(Na některém srazu můžem vyzkoušet). :) :)
Když si natočím více druhů olejů do servisního auta,vždy si musím oleje řádně poznačit,nepoznám ani 10W-40 ku od 15W-40-ky atd.
Pro mě je právě to fullsyntetic a mineraloil určující.
Zda-li obsahují to či ono co po mě nechce výrobce motoru nebo jiného příslušenství s tím si hlavu nezatěžuji.

TADY od ODBORNIKU hlavně upozorňuji na 6.poučku jak vybírat správně oleje B) B) B) B)
Poslední úprava: 10 roků 4 měsíců zpět od Vasek_DR.
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.
Vygenerováno za 0.732 sekund