Tuhle závadu jsme nedávno konzultovaly s dvorním bigařským mechanikem Aldym. Rozebral celej motor a vytáhl převodovku na světlo boží aby se teda ukázalo co s tím je. Na první pohled bylo zřejmé že některá převodová kola sou znatelně poškozena - nejvíc to je znát na pětkovým kolečku a čtyřkový kolco evidentně taky omačkaný. Dvojkový kolečko však vypadalo dobře. Toť mi připadalo trochu záhadný protože všechny kvalty se za jízdy chovaly normálně aji ta pětka aji čtyřka ale právě ta dvojka které převodové kolco vypadalo pohledově zcela bez problému vyskakovala, což obzvláště třeba v terénu kdy člověk spolýhá na zátah a sílu motoru ve výjezdu a najednou cvak a on tam neutrál skončilo párkrát decentním držkopádem.
Řadící vidličky vypadaly velice pěkně bez poškození proto Aldy vytáhl na stůl převodovku z jinýho bigátora která byla celá v pořádku a koumaly sme co je tam teda za problém. Po chvilce sme si všimly toho že na té mé "nemocné" dvojce jsou ty zuby sice bez známek vymačkání nebo pittingu ale oproti zdravé dvojce jsou decentně tj. přesně o nulaceláněcomálo jakoby uzčí (špičatější) takže s největší pravděpodobností to vypadá na to že během těch osumnácti let co tenhle motor pupá odešlo do věčných lovišť trochu materiálu na kolečku čímž se změnil dosedací úhel zoubků a prostě ta dvojka občas vylítne. Dvojkový kolečko není zas tak strašná cifra akorát je potíž s tím že aby to člověk zjistil musí se rozpůlit motor a když už je rozpůlenej motor tak se hodí přeměřit a zkontrolovat většinu věcí. Dycky se najde ještě něco takže se pak cena opravy dostane výš než člověk původně předpokládal ale když si jeden uvědomí kolik toho ten motor najel než přišel větší servisní zásah tak to není zasejc nějaká extra suma, obzvlášť když člověk ví že po opravě bude zase jezdit jako novej