Č M N 3/2002

 Č M N  1. Březen 2002

                           Pan velkomožný

 

„Víc hlav – víc ví“, říká se v starém českém přísloví. V Suzuce to nebrali příliš vážně, a tak po jedenáct let sjíždělo z výrobního pásu jednoválcové „kladivo“ s odpovídajícím přívlastkem – Big.

    V roce 88 vzbudil pozornost motocyklové veřejnosti „DoktoR“ 750 S Big, a to zejména objemem mamutího válce a neotřele trčícím kachním zobákem horního blatníku. Stejnou vizáž si přebral dva roky poté další Big v pořadí, tentokrát osmistovka. Další zvýšení objemu se vzhledem k zákonům termodynamiky již nekonalo, ale i tak se stal Big dosud největším sériově vyráběným jednoválcem a kultovním strojem zároveň.

DRžák

     Nárůst počtu kubíků neznamenal pro Biga zvýšení výkonu, ale vyšší zdvih při stejném vrtání měl za následek vyšší otáčivý účinek síly na kliku (toč. moment). Vibrace jednoválce stahuje do rozumných mezí dvojice vyvažovacích hřídelů. Že si motor nechá leccos líbit, je sice pravda, silný zátah od dvou tisíc a plochá křivka kroutícího momentu jsou efektní, ale trvalé podtáčení obrovského kladiva může omezit životnost motoru. Řazení rychlostí je sice hrubší, ale na druhou stranu je dost přesné.

DoktoR píše recepis….

     Už po nasednutí za Bigova řídítka usoudíš, že pro drobnější postavy to nebude to pravé, i když v roce 1991 došlo ke snížení výšky sedla z 890 mm na 860 mm. Zatlačíš na „startčudlík“ a po mírném zahřátí můžeš s doktorem vyrazit na cesty necesty. Pokud ovšem patříš mezi ortodoxní enduristy a pevný povrch pod koly potkáš akorát v momentě, kdy dojíždíš natankovat, radši na „drobečka“ zapomeň. Úctyhodná hmotnost tě jednoduše utahá a pak není problém, aby tě snadno dohnal rozlícený traktorista, kterému jsi vjel do brambor. Ještě horší situace však nastala v roce 1991, kdy Bigovi kvůli dvěma výfukům a předtlumičům narostly špeky o celých 9 kilo a pro hůře sjízdný terén se stal Big definitivně příliš těžkým a měkkým. Na druhou stranu nabízí Suza dobrou ovladatelnost v zatáčkách a dostatečně pohodlné nastavení, které oceníš hlavně při delších cestách. Slabší stránkou mastodonta je pření brzda s dvoupístkem a sklonem k vadnutí, což ti v případě většího klesání, spousty bagáže a spolujezdce za zády může připravit nejednu horkou chvíli. Teplem pokroucený plastový kryt předního kotouče klidně vyhoď, jestli jezdíš většinou po asfaltu, je ti stejně na nic. Při brzdění se taky projeví měkkost přední vidlice a její sklon k ponořování. Řešení je v použití tvrdších pružin, nebo o 20 mm delších přepínacích pouzder.

Kam s ním? Třeba do Fara!

     Big přímo svádí k delším výletům a neodmítá ani spolujezdce. Jeho zadní partie vybízí k montáži kufrů nebo postranních tašek, kterým trochu brání tlumiče výfuků, ale při troše fantazie se dá sladit všechno a navíc existují taky originál sady. Při průměrné spotřebě okolo

6 l/100 km má Big slušný dojezd cca 400 kilometrů, a to i po zmenšení objemu nádrže z 29 l na 24 l v r. 91.

Jak udržet Biga v kondici

     Bigův motor je dost odolný, a tak při dodržení běžných servisních intervalů by měl vydržet v pohodě 50 tisíc, i když jsou známé exempláře, které bez oprav najely celou stovku. Při každé výměně oleje (6000 km) se doporučuje dopnutí řetízku pohánějící vyvažovací hřídele, ke kterému se dostaneš po demontáži levého bočního víka zapalování. Na zanesený vzduchový filtr tě upozorní vadnoucí zátah okolo 3000 ot/min. Majitelé i servismani doporučují hlídat si odpovídající vůli na spojkové páčce, 2 až 3 mm, v opačném případě tě může překvapit krátká životnost spojkového obložení.

     Přepnutý sekundární řetěz příliš nesvědčí ložisku výstupního hřídele převodovky a řešením je hlídat si průvěs sek. řetězu v rozmezí 3,5 až 4,5 mm. Nakonec je třeba připomenout naši starou známou, korozi. O výfuku už byla řeč. Rez se ale taky ráda pustí do ložisek v hlavě řízení a potom pomůže jen výměna.

Do Fara a zpět

     Že se dá s Bigem slušně cestovat, nám potvrdil Honza Sklenář z Tábora. Svýho „Bejčka“ DR 750 S Big koupil s nezjištěným počtem najetých kilometrů, rok 89 ale dává tušit, že jich nebude poskrovnu. A aby jich nebylo málo, přidal Honza hned „pár“ tisíc do Fara a zpět. S plnou polní si Big slušně poradil, a snad jen brzdy by mohly být lepší. Co by chtěl určitě zlepšit, tak to je výfukový systém. Honzovi se totiž zdá, že originál tlumí jednoválec až přespříliš. Kritika se snesla také na praskající lak plastů v okolí nádrže (opět od r. v. 1991).

 

Text: Petr Sluka                                                  

 

                                                                                                      ( přepsala: Jana ALDYjová )