Rellye XL - závod velkých endur

RELLYE XL ­- aneb , byli jsme poslední, ale se ctí

Abych řekl pravdu představoval sem si to o dost jednoduší, vzhledem k tomu že se měli závodu účastnit především mastodontní BMW, Když se pak ale na místě setkání zašli řadit BMW650 Dakar, 640 KTM, Afriky, a GSa ,všichni obuti do drapáku nejrůznějších značek, došlo mi, že nejedeme na výlet kousek za Prahu, ale že se bude patrně jednat o nějaký lehčí ofroudek . To sem se však dalece mýlil! Už po prvních zkušebních 10. kilometrech sem pochopil na, co mají někteří účastníci motokrosové chrániče. Cílem pořadatele nebylo povozit znuděné majitele velkých endur krásnou přírodou, ale důkladně prověřit jezdce i jejich stroje.

Trasa o délce 120km vedla převážně terénem ve kterém by si užilo i ostré enduro. Polní i lesní cesty a cestičky, ostrá stoupání po kluzkých kamenech a kořenech stromě, jízda po pěšinách mezi stromy, několik brodě a závěrečná roklinka, to všechno Ještě podtrhovala mapka upevněná na řidítkách nebo na nádrži, na které byly vyznačeny pouze tvary křižovatek a vzdálenost mezi nimi.

Stručný popis nají jízdy a nejzajímavější úseky: zkušebních 10km -zjišťujeme že se nebuduje jednat o závod tělesně postižených, ale zřejmě pude o slušnej ofroudnášup .

Ostrý start - všechno de skvěle , První brod - je docela hlubokej , bramborák přede mnou chlastá vodu a odpadá , projíždím za hřmotného povzbuzování přihlížejících, řadím 2,3, zadní kolo se na trávě snaží předhonit to přední a tak házím první rychtu , než mě dojede Karel tak už sedím na motorce a frčíme dál . Projíždíme tunelem kde je pořádná díra - dá se to v pohodě objet jenže hned za, si ustele holka na Africe , naštěstí je vobjedem všechny tři . Stoupání v lese po kamenech a kluzkých kořenech - před námi jedou GSa dost se s tím serou a tak zůstávají viset a do kopce se už nerozjedou , Karel pod jedním zastavuje a čeká až to zvedne a jestli se rozjede , zastavuju ve svahu vedle Karla abych mu řekl ať ho opatrně objede , vtom Karel neudrží svýho biga a pouští ho na mě , jeho zrcátko mi amputuje velkou část zobáku , sbírám střepy a píčuju jak vo život . Nemám roler na roadbook a tak ho mám jen v mapníku na nádrži ve formátu A4 , čtu poslední křižovatku na stránce a tak ten list jednou rukou vyndávám a zahodím, omylem vyhazuju stránky dvě, okamžitě je bere vítr a tak sou bleskurychle v prdeli , jedem jen podle Karla . V Polňačce s vyjetejma kolejema si blbě najedu a tak mi větve drbou bok , silnější větev mi rozbíjí zrcátko a já ve snaze vyjed z koleje házím další tlamu - zrcátko,přední blinkr , a chránič rukou se poroučí . Předjíždíme bavory a potkáváme protijedoucí KTMky startující před námi , bloudili a tak máme radost že sme je dojeli , ne na dlouho - nevšimli sme si odbočky a tak bloudíme taky, musíme se vrátit na místo kde sme bezpečně věděli že jedeme dobře . Nacházíme cestu a znovu předjíždíme ty bavoráky a takhle to bylo několikrát . Sme asi v polovině závodu, Když musím přepnout na rezervu , je to divný protože sem doposud ujel na plnou nádrž asi 250km přitom z cesty po Ukrajině vím že bych měl v pohodě ujet 450 než přepnu na rezervu . Koukám do levý půlky a opravdu tam nic není , do pravý se nedívám -chyba ,asi v důsledku pádu se přicpala hadice propojující nádrž , ve vesnici sháníme benzín a ztrácíme tak 25 minut . Jedeme lesní cestou dolů z kopce, cesta je zarostlá trávou a v kolejích je voda , Karel hází tlamu a váli se přes celou šířku cesty , jedu moc blízko za ním než abych stihl v pohodě zastavit . Můžu si vybrat, vemu za brzdu nebo ho přejedu , potom co mi zprznil zobák uvažuji o variantě číslo dvě, ale nakonec rači beru za brzdu a házím tlamu jen pár metrů za ním .
Oba sprostě nadáváme a taky se smějeme , najednou nás z naší schizofrenické rozpravy vytrhuje zvuk motorky , je někde za náma , ani náhodou nestihneme uklidit motorky stranou a tak borec na Africe musí brzdit , samozřejmě sebou pleskne a vrhá na nás nevraživý a trochu zlomený pohled , dle jeho zuboženého zevnějšku je vidět že dnes neleží poprvé . Dojíždíme k odbočce u které je poznámka „ velmi těžké stoupání pro sajdy „ zasedáváme zadní kolo a v pohodě vyjedeme až do zatáčky , za ní je šňůra asi 7 motorek a sajda . Stojíme a sledujeme dění nad sebou , přihlížející pomáhají každému tlačit , tvrdí že to bez pomoci vyjeli jen dva lidi . Po té, co je cesta volná Karel odežene pomocichtivé diváky a v pohodě zdolává i ty nejzáludnější úseky stoupání , já si přes jeden kořen musím pomoct nohama ale taky to zvládám sám .

Do cíle už to je jenom kousek ,nemá cenu spěchat ,naše bloudění nás stejně připravilo o jakékoli ambice . Jedeme ve skupince s bavoráky , jedno GSo kočíruje holka , jede dobře jen už toho má evidentně dost , celkem s přehledem projíždí roklinku za poslední kontrolou . Její starej po cestě uráží stojánek a tak Když padá tak jí nemůže ani pomoct , zastavuju a zvedám jí GSo opět na kola , podávám jí Ještě uražený zrcátko . Je na mraky . „Seru na něj „ vzdychne sklesle . Vtom dojede její starej , „ Kurva , kdo to bude spravovat , dej si ho do ledvinky „

štěkne vztekle. Holka zády k němu jen skřípne zubem, zakoulí vočima a šeptem dodává „Seru na něj „ jen tentokrát to nepatří tomu zrcátku.

Do cíle přijíždíme společně, holčina parkuje motorku a Ještě naposledy padá, kluci jí zvedaj, jdu k ní a s obdivem jí plácám po zádech děkuje mi za pomoc, beze slov si podáváme ruce.

 

Závěrem snad jen pár rad pro ty co by chtěli v nějakém dalším ročníku tohoto zajímavého závodu zkusit štěstí a své schopnosti.

Nutností sou dobré pneu s nějakým terénním vzorem. Rozhodně je dobré mít padáky a sundat vše nepotřebné co by se mohlo lehce rozbít. A dále, než roadbook upevněný na nádrži, je lépe koupit roler na řidítka, mapu tak máte více na očích a můžete tak lépe kontrolovat situaci na mapě a před sebou. A konečně, dobrého kamaráda, odhodlání, odvahu a notný kus štěstí.

 

Honzík