Big Bagy - levné kufry

Šikovní kutilové u nás Ještě nevymřeli a krom přestaveb motorek si vylepšují své miláčky různými nápady, přináším tedy příspěvek, který by se hodil spíš do Receptáže Přemka Podlahy. Motorkám však v neděli po obědě, kdy se vysílá tento pořad, většinou nejsou doma a některým zatínajícím nebo méně majetným motorkářům by uniknul. Chystali jsme se s kamarády na dovolenou a největší problém byl, do čeho všechny věci narovnat. Prohlídli jsme nabídku bočních kufrů, nosiče, brašen a zjistili, že taková sada přijde na docela dost peněz. Když uvážím využití této sady 14 dní v roce (o dovolené) a přitom mohou přijít k úrazu, je tahle investice nenávratná.

Jednoho dne kamarád přišel s tím, že už ví, jak to udělá. Z počátku mi připadal nápad přidělat na motorku plastový kanystry docela směšný, ale jak čas ubíhal a já Ještě neměl nic a do shánění vhodných kanystrů se pustil i druhý kamarád, už mi do smíchu nebylo. Nakonec, Když se dávají jako kufry hliníkové bedny a sudy od piva, proč ne kanystry od kyseliny. Po čase jsem už měl možnost zhlédnout výsledek kutilského snažení přímo na motorce. Vzhled byl opravdu dobrý a bylo rozhodnuto. Jdu do toho také! Tady začíná vlastní konstrukce. O proti kamarádovi , který vlastní Biga 800 (odtud také pochází název tohohle díla Big bag, na které je kamarád právem hrdý) modré barvy a vyloženě sháněl kanystry tak akorát modré, já jsem v černé barvě kanystry nesehnal. Tenhle problém vyřešil černý návlek ze šusťáku, který se ukázal být praktický i proti dešti.

Kanystry mají objem asi 40 l a jsou upevněné bokem, uzávěrem dozadu. Uzávěr a držadlo jsou z estetických důvodů uříznuty. Na místo uzávěru je kulatá odrazka. Otvor zavazadla je vyříznut v původní úzké boční stěně, nyní horní. Kryt otvoru je vyroben ze stejného materiálu s přesahem asi 1,5 cm, je tedy nutné si sehnat alespoň o jeden kanystr na rozřezání na víc. Směrem dopředu je přidělán pantem a vzadu je přezka na uzavření. Tohle řešení má výhodu, že pokud na vrchu není přidělán spacák, jsou přístupné pro spolujezdce i za jízdy (odzkoušeno).


Kanystry jsou našroubovány na konstrukci z obdélníkového profilu zasahující zčásti i pod dno. Celé je to k motorce přišroubováno pomocí 5 šroubů M8 na jedné straně a páru vzpěr. Pokud nejsou Big bagy potřeba, sundají se tedy s celou konstrukcí. Provedení rámu je šité na míru danému typu motocyklu, těžko tedy dávat univerzální rozměrový náčrt. Mně rám vzadu musel přesahovat kanystry pro připevnění posunutých blinkrů. Připevnění na motorku trvá asi 15 min. Provedení našich Big bagů je nejlépe patrné z přiložených fotografií.


A zkušenosti: Zavazadla jsou objemná, poměrně tuhá a vodě odolná jako opravdové kufry. Po sejmutí na motorce nezůstává žádná nevzhledná konstrukce. Pokud upadnete, vznikne jen malá škoda. Big bagy nepraskají a prodřený kanystr je možné vyměnit. Pár nevýhod také mají. Zatím nemáme dořešené uzamykání, při vymýšlení umístění na motorce bacha na výfuk respektive na teplo od něho a pak z estetických důvodů bych si je asi nedal třeba na nového Gold Winga. Přes to všechno si nedovedu představit dovolenou bez nich a tímto Alešovi, autorovi tohoto nápadu, mockrát děkuji. Musím Ještě dodat, kanystry nekupujte nové u pumpy, ale jako použité obaly z nějakého chemického provozu, kde se jich rádi zbaví možná i zdarma. Na závěr to nejdůležitější, cena za pár bočních Big bagů i s materiálem, prací a návlekem nepřesáhla 500Kě.

Hodně štěstí a dobrý silnice přeje všem Libor


P. S.: Po pár sezónách se mi začali víka kufrů deformovat. Poté jsem je nahradil (a vytvaroval) hliníkovými víky a stříknul stejnou barvou. A Big Bagy slouží dál….

Libor & ALDY