O olejích a jejich rozdělení

Zde budou všeobecné informace o olejích. Výkonnostní normy a informace jsou ale pro všechny oleje, ale toto téma je velice obsáhlé a tak se budeme zabývat motorovými oleji pro benzínové motory.

 

Jestliže někdo o motorových olejích neví téměř vůbec nic, potom určitě ví alespoň to základní - že existují motorové oleje minerální, polosyntetické a syntetické. Ti, kteří jsou pevnější v kramflecích, to ještě trochu vylepší a používají termíny jako „plná syntetika " nebo „obyčejný minerál". Důležité je, že si všichni rozumějí a domluví se k všeobecné spokojenosti. Ono se ale ani nejde nedomluvit. Ať si dáte do motoru jakýkoliv olej, motor bude buďto jenom spokojený nebo hodní spokojený. Je to jako v případě Járy Cimrmana - v motorových olejích se totiž těžko šlápne vedle. Motorové oleje jsou dnes pouze dobré nebo ještě lepší, samozřejmě pokud vyloučíme levné oleje pro staré a ještě starší motory. A je úplně jedno, jestli jsou takové nebo makové. Zmatek v pojmech syntetický a minerální vznikl zejména v posledních pěti letech, kdy po nešťastném rozhodnutí amerického úřadu pro reklamu začaly být jako syntetické označovány i kvalitní minerální oleje. Technologie výroby minerálních olejů uf opravdu došly tak daleko, že vlastnosti kvalitních minerálních a syntetických olejů se téměř vyrovnaly. Jedná se tak o neustálý boj obchodníků, kteří by „syntetický olej " říkali nejraději téměř každému oleji, protože zákazníci na to dobře slyší, a chemiků, kteří vyvíjejí technologie a vyrábějí oleje.

Fenomén syntetických, polysyntetických a minerálních motorových olejů se projevuje i v tom, že těmito termíny jsou často určovány jak viskozitní vlastnosti, tak i kvalita olejů. Přitom to spolu ale vůbec nesouvisí. Z minerálních olejů lze namíchat olej s jakoukoliv viskozitou, ale ta přece nic neříká o kvalitě oleje. Výkonové vlastnosti, tzn. kvalita olejů, jsou dány především použitou aditivací. Ta je rozhodující pro konečnou kvalitu motorového oleje. Samozřejmě, že také záleží na kvalitě základových olejů, ať už syntetických nebo minerálních, kterých máme několik typů s různou kvalitou. Ale to už bychom zabíhali příliš do podrobností.

Kvalita oleje je zřejmá především ze specifikací uvedených na etiketě obalu. Vezmeme si jako příklad oleje SAE 15W-40, 10W/40, 5W-40 a 0W-40. všechny mohou mít výkonovou specifikaci ACEA A3/B3, příp. i B4. Z toho je zřejmé, že výkon, kvalita a životnost, např. olejů SAE 15W-40 a 5W-40 či 0W-40, může být naprosto stejná. Rozhodně tedy neplatí, že čím je údaj xxW nižší, tím je vyšší kvalita a životnost oleje a olej vydrží v motoru déle. To je naprostý nesmysl. Oleje SAE 0W-40 či 5W/40 mají lepší viskozitní vlastnosti, rychleji se v motoru dopravují na všechna mazaná místa, ale kvalitou a životností jsou stejné jako oleje SAE 10W-40 či 15W-40, tj. úspěšně prošly stejnými motorovými testy, kde všechny dosáhly vyhovujících výsledků.

Pro každý olej stanoví výrobce oblast, ve které je vhodné olej používat. Oblast použití oleje je závislá především na jeho chemickém složení (složení základových olejů, obsahu aditiv) a z něj plynoucích fyzikálních vlastnostech. Proto hovoříme o motorových, převodových, hydraulických, potravinářských a dalších olejích. Kromě toho, že se olej řadí do jedné (nebo i více) výše zmíněných skupin, může mu být přidělena tzv. výkonnostní třída. Výkonností třída určuje, jaké zatížení je olej schopen snášet, aniž by výrazným způsobem došlo ke zhoršení jeho funkce.

Motorové a převodové oleje do motorových vozidel jsou rozděleny do výkonnostních tříd dle nové evropské normy ACEA (Association des Constructeurs Européens d' Automobiles), která platí od roku 1996 a nahrazuje již zastaralou americkou normu API (American Petroleum Institut). Výrobci vozidel požadují, aby olej použitý pro mazání motoru nebo převodů vyhovoval určité výkonností třdě definované v mezinárodních normě ACEA / API. Výrobci olejů proto své produkty nechávají testovat dle mezinárodních norem a norem výrobců. Výsledkem je, že u svých výrobků uvádějí, jaké normy olej splňuje.

Klasifikace ACEA

A1 - Nízkoviskozitní oleje pro nenáročný provoz.

A2 - Pro všeobecné použití s běžnými výměnnými lhůtami

A3 - Viskozitní stálý olej pro vysokovýkonné motory

A4 - Motory s přímým vstřikem paliva

A5 - vysoce výkonné motorové oleje pro použití v benzínových motorech osobních vozidel. Koncipované pro prodloužené anebo flexibilní olejové výměny. Oleje s velmi dobrou vysokoteplotní střihovou stabilitou.

Klasifikace API

SA - minerální motorové oleje bez přísad do motorů pracujících v mírných podmínkách s malým zatížením motoru. Určeno pro motory vyráběné v letech 1940-1950

SB - minerální oleje určené pro zážehové motory vyrobené v letech 1964-1967. Oleje zařazené do této třídy obsahují přísady proti opotřebení

SC - minerální oleje do zážehových motorů vyrobených v letech 1964-1967. Tyto oleje již obsahují přísady proti tvorbě vysokoteplotních usazenin, korozi, opotřebení a tvorbě nízkoteplotních kalů.

SD - - minerální oleje do zážehových motorů osobních, ale i nákladních automobilů vyrobených od roku 1968. Oproti skupině SC obsahují i vysokotlaké, protiotěrové a viskozitní přísady zajišťující vyšší a dlouhodobé zatížení motorů.

SE - oleje do zážehových motorů pracujících za zvláště nepříznivých provozních podmínek. Obsahují přísady proti vysokoteplotním usazeninám, korozi a opotřebení. Pro motory vyrobené v letech 1972-1979

SF - minerální oleje do zážehových motorů osobních automobilů vyrobených od roku 1980. Obsahují přísady snižující opotřebení motorů a korozi a zajišťující větší oxidační stabilitu. Vyhovují přísnějším požadavkům na zabránění usazenin

SG - minerální oleje do zážehových motorů osobních a lehkých nákladních automobilů vyrobených od roku 1989. Tyto oleje vyhovují přísnějším požadavkům na čistotu spalovacích prostor a obsah látek, které by mohly poškodit katalizátor, než v případě olejů tříd SE a SF a lze je nahradit olejem třídy SG. Olej této třídy je zpravidla vhodný pro vozidla vybavené katalizátorem

SH - syntetické a polosyntetické motorové oleje se SAE v rozmezí 0-10W/x. Jsou určeny pro zážehové motory (např. motory řízené elektronickými jednotkami, motory se vstřikováním paliva apod.) a vyznačují se nejvyššími parametry a kvalitou. Jsou doporučeny především u moderních automobilů vyrobených od poloviny roku 1993. Tato třída umožňuje využívat delší intervaly výměn olejů podle doporučení výrobci automobilů

SJ - oleje, které splňují zvýšené požadavky na odparnost a termooxidační stabilitu

SL - oleje špifkové třídy zaručující zvýšenou ochranu před oxidací vyráběné nejmodernější technologií syntézy

SM - Pro všechny současné motory. Kategorie zavedena 30. listopadu 2004. Oleje klasifikace SM obsahují aditiva pro kontrolu deposit, pro snížení oxidace oleje, snížení opotřebení a aditiva zlepšující vlastnosti oleje za nízkých teplot

ještě existuje od roku 1972, norma pro Evropu CCMC, ale ta byla v roce 1996 nahrazena normou ACEA a Americká vojenská normy MIL - L.

Údaje jsou z časopisu AutoExpert a z různých webovských portálů, hlavně oleje.cz.

Více o olejích a o mýtech o nich se dočtetena http://www.oleje.cz/